Borderterriern-Pyret

Direktlänk till inlägg 8 mars 2009

Lydnadsträning, Apportering, Bästa kompisar

Av Kristina - 8 mars 2009 19:08

Ibland undrar man varför man skaffade hund. Idag är en sådan dag. Nederbörden växlar mellan snö, hagel, regn och småspik och inte nog med det, den kommer vågrätt ochså. Skulle helst ha velat krypa ner i min gosiga säng, men den stackars hunden man har hoppade runt i hallen med alla fyra tassarna i kors och påtalade högt och ljudligt hur nödig hon var. Lika bra att ta tjuren vid hornen tänkte jag då som matte och på med hela vinterstassen. När vi väl kom ut var graden av nödighet hos hunden betydligt minskad, vi kom väldigt, väldigt, väldigt långt innan hon satte sig. Halvvägs runt vår promenadslinga fick Pyret dessutom jackpott. Då kom bästa kompisen ikapp oss. Cheyenne är en 4-vägskorsning med bla Pudel, Powderpuff och Shitzu i. Hon är ett år yngre än Pyret och av någon konstig anledning har dessa två tikar fattat tycke för varandra redan från början. Pyret har ju aldrig varit särskilt förtjust i valpar förutom då Cheyenne. Hon har dessutom avskytt valpar som varit väldigt framfusiga och dem har hon alltid uppfostrat men inte Cheyenne. Vi har ochså gått samma lydnadskurs men det blev för svårt med platsliggningen. Pyret låg eftersom hon tränat det momentet längre men Cheyenne tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att få leka. Nu går Cheyenne på agility och vi har ju en termins kursuppehåll pga ni vet vad!!!!!!!!!

I förmiddags skjutsade jag dottern till kyrkan där hon är hjälpledare på Söndagsskolan. Sedan bar det av till klubben. Madde och jag skulle träna lydnad. Jag ringde efter henne men hon hade en del gångsysslor innan hon skulle vara klar så hon fick bjuda på en kopp kaffe under tiden. Träningen gick jättebra, Milou och jag jobbade mycket kontakt och linförighet. Vi körde ochså lite hopp samt inkallning. Apporten var inte så kul men när vi bad honom att städa kunde han i alla fall ta den och förflytta den mot oss. Pyret och Tiger fick ochså komma ut ur bilen och träna en stund. Pyret går "Skrytvarning" helt suveränt på linförigheten, även hopp och inkallning går kanon. Tyckte inte riktigt om det blöta underlaget så det blev inga läggande á la border collie men hon la sig i alla fall. Sen kom vi till vår akilleshäl nämligen apporteringen. Har tidigare fått lära mig att aldrig börja med att kasta apporten.På lydnadskursen i tisdags fick jag tipset att kasta apporten samt att leka kamp med den, tidigare helt förbjudet. Hör och häpna idag hämtade Pyret apporten och kom och lämnade den till mig, och inte bara en gång utan 3 gånger innan vi bröt. Gissa om hon har en stolt matte nu. Eftersom Pyret varit så duktig på träningen fick hon smulorna i pastejförpackningen. Hon är inte ett dugg bortskämd.

På eftermiddagen kom Madde och hennes son hit och fikade så nu vet jag att bullarna är godkända.

Nu är det dags att sticka sista 8 varven på ärmhålen, eller heter det frambenshålen? på Milous tröja. Hoppas vara klar till den 17:de då vi har nästa kurstillfälle.

Kram och Natti Natti

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 22 mars 2011 16:22


  Att det ska vara så svårt att uppdatera bloggen. Jag älskar ju att skriva så egentligen vet jag inte var problemet sitter. I och för sig har jag ju tillbringat tre veckor på sjukhuset och då hade jag ju inte tillgång till dator förutom när jag kun...

Av Kristina - 19 januari 2011 18:22

Tänk att matte kan låta sin hund bli så otroligt förnedrad. Idag har vi hälsat på vår goda vän Bettan i Bie. Hon har två borderterrierkillar, en lite blandiskille och två katter. Hundarna har kännt varandra hela livet så de har alltid trevligt när vi...

Av Kristina - 11 januari 2011 19:11

Jippi jag hann läsa ut boken före sista återlämningsdagen. Halva natten gick åt men det var så spännande att det inte gick att sluta, dessutom glädjer jag ju en annan låntagare som stod i kö. Vad boken hette? Mörka Strömmar av Arnaldur Indridason. En...

Av Kristina - 9 januari 2011 17:31

Himmel vad fort en helg passerar. Hade stora planer på vad som skulle hinnas med men men det "blidde bara en tummetott". Får väl till viss del skylla på Tour de Ski och skidflygning 2 dagar. Visserligen blir det mer gjort på min tavla om det är mycke...

Av Kristina - 7 januari 2011 19:05

Idag måste vädergudarna vara på väldigt gott humör, sol och ett par minusgrader är inte fy skam. Synd bara att jag känner mig som om jag gått igenom en mangel. Har haft sån värk i hela kroppen att jag inte orkat göra nästan någonting. Har börjat ploc...

Ovido - Quiz & Flashcards