Borderterriern-Pyret

Alla inlägg den 26 mars 2009

Av Kristina - 26 mars 2009 20:21

 Innan det senaste snöfallet förstörde den där underbara vårkänslan man fått hade vi en helt underbar söndag. Dottern fick hjälp av hunden att plocka grenar från äppelträden,(vi har en man som kommer varje vår och hjälper oss med klippningen). Sedan var vi på hundklubben och tränade. Hundarna tränade både aktivitet och passivitet. Pyret har inget emot att sitta uppbunden men Whipparna försöker hela tiden påkalla mattes uppmärksamhet. Det var dock så pass varmt att dem utan problem kunde sitta ute på klubbens altan. Senare samma eftermiddag som korten är tagna kom snön och nu tror man ju inte det har varit bart och varmt överhuvudtaget.

 Puh, nu har jag i alla fall överlevt första tillfället på min aktiveringskurs på hundklubben, eller min och min jag har ju Nina som hjälpledare och det känns jättetryggt. Det kändes ovanligt att vara den som skulle ha hela ansvaret. Har ju själv bara varit hjälpledare förut. Är visserligen van vid att undervisa/föreläsa från jobbet och jag har ju alltid svårt att hålla truten annars, men det här är ju ändå annorlunda. 9 glada hundar med mattar kom idag. Alla möjliga raser var representerade och det gör det ju ändå mer spännande. För att vi ledare inte ska behöva "läsa på" om alla raser fick deltagarna i läxa att läsa på om sin eller sina raser och sedan redovisa för gruppen nästa gång. Jobbigast blev det för en deltagare som hade en blandis med 3 raser i men som sagt det är ju mest en kort info om vad raserna är framavlade för. Som en av deltagarna sa om sin hund "det är en blandning av bordercollie, labrador, fågel och åsna". gissa om man som ledare då börjar undra vad man gett sig in på. Så här första gången blev det mycket information och lite hundaktivitet men det tar vi igen nästa gång.

 Imorgon är det jobb igen. Håller på och syr värmevantar till mina handträningsgrupper och jag har bestämt mig för att göra klart dem imorgon. På kursen vi går med jobbet har vi fått lära oss att vara mer närvarande i nuet och försöka låta bli att hela tiden planera framåt. Vi kan bara göra en sak i taget och det är viktigare att avsluta än att påbörja nya saker hela tiden. I tisdags bestämde jag mig därför att denna vecka var min syvecka. Om jag skulle vänta med att sy tills ett bra tillfälle ges eller sy små stunder då och då så skulle jag aldrig bli klar. Att ta det beslutet har kännts otroligt bra och verksamheten har inte gått under trots att jag gör detta. Till nästa vecka ska jag ochså bestämma en sak som ska göras och slutföras.

Ska prova samma taktik hemma under helgen och se vad det leder till.

Imorgon kväll har vi lydnadskurs igen. En fredag kväll säger många men är man riktigt intresserad spelar dagen/tiden ingen roll. Vår ledare har varit tvungen att ändra vissa gånger pga sitt jobb. Har inte tränat Milou så mycket men desto mer med Pyret. Pyret har ju fortfarande inte börjat löpa så vi kör på med vanlig träning. Har planerat för Östsvenska terrierklubbens utställning i slutet av Maj. Vi tänkte att om vi betalar in för utställningar kanske hon kommer igång med löpningen. Annars väntar hon in vårt kennelnamn. Nästa vecka dvs 1 april går protesttiden ut för vårt kennelnamn och än har vi inte hört något. Håll tummarna för att det går vägen.

Nu ska jag dricka lite varmt te och sen krypa till kojs.

Kram och Natti, Natti

Ovido - Quiz & Flashcards