Borderterriern-Pyret

Alla inlägg den 26 januari 2009

Av Kristina - 26 januari 2009 09:35

Måndag morgon usch! Visserligen är jag ledig på måndagarna men då ska man hinna ta itu med allt tråkigt. Vi dvs jag och hunden tog en liten sovmorgon. Vi är båda ganska möra efter att i går i över tre timmar varit ute och spårat efter en bortsprungen hund. Madde och jag hade precis bestämt oss för att starta "Hund-hjälpen" för bortsprungna hundar och mail hade gått ut. Vet inte om Madde hade hunnit ifrån datorn när första samtalet kom. En bortsprungen Whippet som varit borta över ett dygn. Visserligen var det inte i vår kommun men självklart åkte vi. Vi och våra hundar ägnade sedan över tre timmar åt att spåra. Varken Pyret eller Milou vet ju exakt vad de spårar efter men kommandot "spåra hunden" får dem att börja söka. Vi kunde snabbt konstatera vilka områden som var totalt ointressanta och fick indikation på att hunden sökt sig från skogen och in motm stan. Tyvärr är det inte lätt att spåra i snårskog, vattensjuk mark och beckmörker och till slut blev vi tvugna att ge upp. Matten fick placera ut mat och täcke på det ställe där Milou markerat mest och sen får man hoppas på det bästa. En förhoppning är ju att någon idag får syn på honom på väg till jobbet eller liknande. Gårdagen inbjöd ju inte till några långa sköna promenader direkt. Det är ju bara vi hundmänniskor som måste ut i småregn, blåst och halka.

Nu ska jag försöka övertyga Pyret om att solen skiner  och att det är varmare ute än under min yllefilt i sängen så att vi kommer iväg ner till hundklubben. Vi har öppet hus varje måndag förmiddag för daglediga och då kan man göra lite vad man själv känner för. Idag blir det nog bara en grupp promenad för vår del. Pyret fick ju en hel del träning i lördags och hör och häpna momentet "sagt ord gäller" som Inki introducerade fungerade på Pyret. Igår när dottern fick födelsedagsgäster fick jag Pyret att sitta kvar i min säng och inte rusa till dörren för att hälsa. Hon meddelade hela tiden sitt missnöje men satt kvar. Familjen trodde att jag knutit fast henne men så var inte fallet. Gästerna tyckte det var jätteskönt att få komma in, ta av sig och sen i lugn och ro hälsa på hunden.

Nähä, nu får jag sätta fart. Vi hörs

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards