Borderterriern-Pyret

Alla inlägg under april 2009

Av Kristina - 5 april 2009 19:22

Äntligen, Äntligen, Äntligen!!!!!!!! Nu har lilla voffsingen behagat börja löpa. Hon började igår och om nu allt går i lås bör vi kunna åka och para henne i slutet av påskhelgen. Hon har nog inväntat vårt kennelnamn och det blev ju klart i onsdags. Nu är man alltså tillsammans med Pyret,  Madde och Whipparna med Kennel.

 Igår var vi, dvs jag, Madde och Niclas till Stockholm och träffade Dorra på Dorras Hundfysik. Hon ska ju hjälpa oss med utbildningen av specialsökhundar inriktning bortsprungna hundar. Vi har tidigare bara pratat med henne per telefon och mail samt som hastigast när hon var på klubben och föreläste om stretching och förebyggande av skador hos hundar. Nu träffades vi och gick igenom upplägget för utbildningen samt fick se materiel som behövs i träningen mm. Pyret och Milou fick testa lite specialsök och efter en liten stund fattade båda att de skulle söka efter tedoften. Man börjar nämligen med starka dofter som är enkla för hunden att urskilja och sedan ökar man svårighetsgraden.

Milou hade det nog tufft igår. Tänk att som hanhund behöva sitta bredvid en löptik i bilen i 44 mil, vi upptäckte nämligen att hon löpte när vi kom hem. Jag tror han var väldigt trött när han  kom fram.

Idag har Madde börjat med hemsidan för vår kennel. Vi ska försöka jobba lite med den i veckan eftersom Madde har påsklov och jag har nästan påsklov. Jag ska bara jobba på tisdag och den känns helt underbart, inte att jobba utan att vara ledig resten av veckan.

Imorgon tänker Madde och jag ta en tur till stora staden och kolla efter materiel till specialsöksträningen. Ska kolla tillgång och ev priser eftersom jag tillsammans med dottern och 3 av hennes kompisar ska åka till Norrköping på onsdag och kanske kan hitta grejor där. Jag tänker gå på handverksmuséet samt lite på stan. Är inte ute efter att handla eller något, bara att göra något helt annat.

Ovido - Quiz & Flashcards