Borderterriern-Pyret

Alla inlägg den 31 maj 2009

Av Kristina - 31 maj 2009 10:32

Nu var det alldeles för länge sedan jag skrev men av någon konstig anledning som nog alla mammor känner till räcker aldrig tiden till. Just nu sitter jag och njuter av min Mors-Dags present. Den består i att resten av familjen åkt till Marieberg i Örebro för att komplettera grejor till sonens rum. Jag och voffsingen valde att stanna hemma eftersom det är fruktansvärt varmt. Jag njuter av varje sekund kan jag lova. Jag ska visserligen städa och tvätta men att kunna göra det utan att bli avbruten hela tiden gör att det går så mycket fortare än annars. Dessutom kunde jag ju ta mig en stund till bloggen.

Flyttningen av sonen till nya rummet gick fortare än beräknat. I morgon kommer nämligen två tjeckiska elever från en musikskola i Karlsbad och ska bo hos oss veckan som kommer.
Dotterns skola har ett årligt utbyte med den skolan och vartannat år åker våra svenska elever till Tjeckien och vartannat år kommer dom hit. Förra året var dottern där och bodde i en familj med tre barn. Alla sov i samma rum men gästerna fick bästa sängarna. Det var en upplevelse för livet för ungdomarna och nu ville vi kunna bjuda igen. Vi har nu röjt ur sonens rum samt lånat en extra säng förutom den vi hade själva. Vi vet inte vilka som ska bo hos oss ännu, det kan bli allt från två fnissiga 8-åriga tjejer till två nittonåriga grabbar. Spännande är det!. Ett annat problem som vi ännu inte vet något om är att det inte är självklart att man läser engelska i tjeckien. Många läser tyska och min tyska sedan 70/80-talet har jag noggrannt förträngt. Jag tror inte ens en rejäl diskdefragmentering av hjärnan skulle hjälpa, tror möjligen att alla tyska data raderades vid någon tidigare datakrash fniss.

Det är ett mastigt program för våra gäster under veckan med flera konserter och en del turistande för tjeckerna. På tisdag kväll har de en stor konsert i V Vingåkers kyrka som nog blir väldigt pampig. Ska försöka få igång min videokamera så att jag kan spela in lite.

Nu ska jag fortsätta med mina uppsatta mål för dagen, förhoppningsvis blir jag klar tidigt och kan sätta mig ute och njuta. mVisserligen kan jag inte vistas i solen pga jätteproblem med soleksem men någon skuggig plats ska jag nog hitta. //Kramar!

Ovido - Quiz & Flashcards